Методичні рекомендації щодо оформлення кабінету історії та правознавства


Методичні рекомендації щодо оформлення кабінету історії та правознавства у загальноосвітніх навчальних закладах

Кабінет — це навчальний підрозділ загальноосвітнього навчального закладу, оснаще­ний наочними посібниками, навчальним обладнан­ням, меблями і пристроями, які стосуються кон­кретного навчального предмета. У ньому прово­дяться уроки, гурткові, позакласні і факультативні заняття, виховна робота з учнями, систематичне підвищення наукової, педагогічної, психологічної та методичної кваліфікації вчителів. Кабінет має бути просторим, комфортним для учня і вчителя.
Навчально-пізнавальна робота з предмета здійс­нюється за допомогою комплексного використання технічних засобів навчання, проведення практич­них робіт, організації роботи з підручниками, довідниками, доку­ментами, іншими історичними джерелами, дидактичним матеріалом тощо.
Зміст роботи кабінету визначається навчальни­ми програмами з предмету, програмами факуль­тативів та курсів за вибором занять, планами позакласної роботи.

Вивіска навчального кабінету
кабінету
Назва кабінету
Завідувач кабінету, категорія, звання
І. Організація роботи кабінету та керівництво ним
Роботою кабінету керує завідувач, якого при­значає директор з числа досвідчених учителів школи.
План роботи кабінету передбачає:
поповнення кабінету наочними посібниками, дидактичним матеріалом;
організацію навчальної роботи кабінету;
раціональне використання наявного в кабі­неті обладнання;
проведення заходів, спрямованих на підви­щення знань учнів з цього предмета;
організацію позаурочної роботи (робота гуртків, участь у проведенні тематичних ве­чорів, шкільних олімпіад з предметів);
організацію навчально-методичної роботи вчителів у кабінеті, підвищення їх фахового рівня шляхом самоосвіти, вивчення і впро­вадження передового досвіду.
При кабінеті створюється актив учнів, який до­помагає в обладнанні кабінету наочними посібниками, бере активну участь у гуртковій роботі.
Обладнання навчальних кабінетів
Державні документи про освіту, навчальні програми, програми факультативних занять, гуртків, спецкурсів, курсів за вибором.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з предмета.
Методична література для вчителів та мето­дичні листи, рекомендації райметодкабінету, інституту післядипломної педагогічної осві­ти, навчально-методичного центру, передо­вого педагогічного досвіду з методики прове­дення уроків, рекомендації з питань упрова­дження нових навчальних технологій.
Матеріали періодичної преси, журнали, роздаткова література для учнів.
Картотека наявних у кабінеті матеріалів.
У кабінеті історії та основ правознавства мають бути:
бібліотечка з творами видатних істориків України, публіцистичними творами з історії України та рідного краю, мемуарною, худож­ньою, філософською, юридично-правовою лі­тературою, підручниками, методичними по­сібниками, літературою довідкового характе­ру, творами видатних українських учених-істориків М.Костомарова, М.Грушевського, Д.Яворницького, О.Єфименка, І.Крип'якевича, Д.Дорошенка, Н.Полонської-Василенко, М.Брайчевського, О.Субтельного та багатьох інших, а також науково-методичними журна­лами для вчителів («Історія в школі», «Історія в школах України», науковими журналами «Пам'ять століть», «Пам'ятки України», «Український історичний журнал», «Право України», «Кодекси України»), фахо­вими газетами («Історія України», «Історія та правознавство»), освітянськи­ми газетами («Освіта України», «Освіта»), ін­шими періодичними виданнями України;
атрибути і матеріали національної символіки, українознавства (народознавства), крає­знавства;
«Куточок права»;
комплекти навчального обладнання з історії України, всесвітньої історії, право­знавства;
тематична картотека навчального обладнан­ня для вивчення навчальних тем програми;
методична література для вчителів та матері­али передового досвіду викладання історії України, всесвітньої історії, право­знавства;
краєзнавчі матеріали;
картографічна продукція;
електронні засоби навчання.
У кабінеті повинні бути портрети видатних українських державних діячів, національних геро­їв, істориків; тимчасові (змінні) або постій­ні експозиції,у яких вміщені матеріали для ви­вчення окремих тем і розділів програми з питань поточних подій, краєзнавчі матеріали.
Постійні експозиції повинні відображати важ­ливі і яскраві сторінки історії України, рідного краю.
Орієнтовний перелік стендового та пристендового матеріалу.
Зміст розділів насичується найважливішими подіями, фактами, іменами видатних національних діячів, об'єктивно і логічно простежується історич­ний шлях українського народу.
Героїчне минуле і сучасне України – від найдавніших часів до сьогодення –відображено в тематично витриманій і лаконічній формі через такі розділи:
Найдавніші часи.
Київська Русь (IXXII ст.).
Галицько-Волин­ська держава. (XIIXIIІ ст.).
Українські землі у складі Великого князівства Литовського (XIVXVI ст.).
Українські землі у складі Речі Посполитої (XVIXVIІІ ст.):
  • Запорозька Січ – козацька республіка;
  • Національно-визвольна війна 1648—1657 рр. Українська держава Богдана Хмельницького.
Руїна. Гетьманщина (др. по­ловина XVIIXVIII ст.).
Україна у складі Російської та Австрійської імперій (кін. XVIІІ – поч.XX ст.)
Українська державність у 1917—1921 рр
Радянська Україна (1919 – 1991 рр).
Україна в умовах незалежності.

Над класною дошкою розміщується портрет Т.Г.Шевченка або портрети фундаторів української державності, державна символіка України.
На бічній стіні рекомендується розмістити пор­трети видатних історичних діячів, національних героїв України, визначних істориків, шкільну істо­ричну газету тощо.
На задній стіні (шафа, стелажі) — науково-істо­рична, історико-документальна, краєзнавча, су­спільно-політична, публіцистична, мемуарна, ху­дожньо-історична, юридична, навчально-мето­дична література та роздатково-дидактичний мате­ріал курсів історії України, рідного краю, все­світньої історії, краєзнавства, правознавства, основ філософії.